Historien om Unisport
Unisport Teamsport
Efter några års utveckling av vår hemsida var det dags för ännu en expansion; Unisport Teamsport. En ny avdelning som riktar sig till fotbollsklubbar och företag som vill handla matchkläder och annan lagutrustning. Ett showroom skapades och Unisport Teamsport lanserade en katalog ledd av en lojal 'spelare' i den snabbt växande Unisport-truppen.
År 2018 lanserade vi Unisport Kit Builder som en onlinetjänst där fotbollsklubbar, företag och korpenlag enkelt kan beställa egendesignade matchställ via hemsidan. I denna kan man till och med välja Unisport som sponsor och få den bästa supporten!
Från Valby till Sydhavnen
I början av 2010 tog vi farväl av Vesterbro och flyttade både kontor och lager till Gammel Köge Landevej i Valby, sydvästra Köpenhamn.
Strax innan EM 2012 lanserade vi Unisportstore.se för den svenska marknaden. Sverige blev Unisports första land utanför Danmark och vi sålde rekordmånga svenska landslagströjor inför mästerskapet som arrangerades i Polen och Ukraina. Efter att även ha lanserat i Norge, Finland och Nederländerna flyttade vi vintern 2013 till det nuvarande kontoret på Bådehavnsgade 38 i Sydhavnen, där våran adminstration är lokaliserad än idag. I den andra halvan av 2018 så flyttade vi vårt lager till större anläggningar i Albertslund för att möjliggöra framtida tillväxt av verksamheten. I slutet av 2022 tvingade tillväxten av onlineorders oss att återigen flytta till ett större lager. Den här gången valde vi den vackra staden Køge, som ligger vid kusten och 39 km sydväst om Köpenhamn.
Unisports flaggskeppsbutiker
I slutet av 2015, precis före jul, öppnade vi dörrarna till vår nya flaggskeppsbutik på Ströget i Köpenhamn. Målet var att skapa en helt unik fotbollsupplevelse. Med ständigt uppdaterade kampanjer, ett fotbollsmuseum i trappan, touchscreens för att utforska produkter och ett rum där du kan testa fotbollsskor har vi kombinerat de bästa delarna från en fysisk butik med e-handel.
Under VM 2018 tog vår franska verksamhet verkligen fart och därför började vi undersöka möjligheten att öppna en butik i den europeiska fotbollshuvudstaden, Paris. I början på 2019 hittade vi den perfekta platsen i området Les Halles och i maj lyckades vi öppna Unisport Flagship Store i Paris strax före damernas VM. I samband med öppningen lanserade vi även vår nya visuella identitet. Om du vill se hur vår logotyp har utvecklats under årens gång så kan du med fördel läsa mer här.
I December 2021 så var det dags att öppna dörren till vår tredje butik i Europa. Denna gången var det i Stockholm - mer specifikt Sveavägen 2, Sergels Torg, Stockholm. Med våran nya flaggskeppsbutik på 300 kvadratmeter kan vi välkomna alla de svenska fotbollsälskarna till en helt ny värld av fotboll. Öppningen av butiken firades i stil i över 3 dagar, med roliga fotbollsaktiviteter som Street fotboll till tävlingar om vem som kunde skjuta snabbast och mycket mer.
Prisbelönt e-handel
Vi har tagit hem kundernas pris tre gånger - 2011, 2012 och 2017. Kundernas pris går till det företag som fått flest röster av kunderna, och sedan får bäst resultat i en poängsättning av en jury. Vi vann Social Commerce 2012 tack vare vår kombination av e-handel och sociala medier.
Under 2013 vann vi både B2C och E-commerce Gold som bästa onlinebutik i Danmark. Efter det senare priset fick vi representera Danmark på den internationella scenen. Bland de största och bästa representanterna kammade vi hem bronspriset och belönades med en tredjeplats i rankingen över Europas bästa onlinebutiker.
År 2014 hamnade vi återigen i rampljuset när vi tog hem Cross Border-priset, en prestation vi upprepade 2016. Under 2016 vann vi även pris för bästa nätbutik i Sverige och tog en tredjeplats i Norge. Priserna är ett stort erkännande för oss och ett bevis på att det hårda jobb vi lägger ner på att skapa den bästa upplevelsen för våra kunder faktiskt gör skillnad.
Under 2018 slog vi vårt mål att nå 1.000.000 prenumeranter på YouTube och fick då ett guldigt plakat av YouTube. Till följes av detta så fick 2020 våran franska YouTube-kanal ett silver plakat för att ha nått 100.000 prenumeranter. Mindre än ett efter att man startat kanalen.
Från 1995 till "Världens bästa fotbollsbutik"
Vi startade med fotbollströjor 1995 och idag hittar du fotbollströjor från världens alla hörn samt ett massivt utbud av fotbollsskor och utrustning. Vi har vuxit till över 250 medarbetare. En WebTV-kanal med över +850 miljoner visningar. Instagram-, Snapchat-, Youtube-, Twitter- och Facebook-konton med över +8 miljoner följare sammanlagt samt dagliga nyhetsuppdateringar för att hålla dig uppdaterad kring den senaste fotbollsutrustningen.
Vi strävar hela tiden efter att förbättra oss. Vi har ännu inte nått hela vägen fram till slutmålet, att bli världens bästa fotbollsbutik, men en sak är säker: vi gör allt för att erbjuda dig den bästa möjliga upplevelsen. Före, under och efter ditt besök hos oss. Vi vill inspirera alla i världen med vår passion för fotboll.
Det är #unisportlife
Får fotbollsdrömmar att slå in sedan 1995
Året var 1995 när Unisport för första gången såg dagens ljus i det lilla fotbollslandet Danmark. Företaget startades av entreprenören och Tottenham-supportern Henrik Larsen i en liten lägenhet i Köpenhamn.
Efter bara sex månader i lägenheten fick de en möjlighet att flytta till en större lokal på Istedgade. Redan då sålde vi fotbollströjor från hela världen, vilket var vår stora passion. Butiken attraherade människor från stora delar av världen som var nyfikna på vårt stora utbud av fotbollströjor.
Åren på Vesterbro torg
Efter ett halvår på Istedgade hade vi vuxit ur lokalen och det var dags att flytta igen. Den här gången gick flyttlasset till Vesterbrogade 45.
Ribban höjdes ytterligare när butiken på Vesterbrogade utökades med en extra våning. Den första Nike Football shop-in-shop-butiken i Danmark blev verklighet. Expansionen gav oss möjligheten att fullända fotbollsupplevelsen genom att också erbjuda fotbollsskor i sortimentet. Detta fick oss att börja tänka stort och drömmen om att bli bäst i Europa tog fart.
Början på onlineäventyret
År 2002 bestämde vi oss för att börja sälja våra produkter online och vår första hemsida lanserades. Onlineverksamheten fick en trög start men tack vare EM 2004 kunde vi sakta men säkert locka nya kunder.
I mitten av 00-talet fullkomligt exploderade e-handeln och under sommaren 2006 flyttade vi vårt kontor till Vesterbrogade 15 och 17. Den fysiska butiken fick också en ny adress mitt emot huvudentrén till den berömda nöjesparken Tivoli i centrala Köpenhamn.
Fler anställda och nya tjänster tillkom. Innovation var nyckeln och det numera berömda konceptet Unisport WebTV tog fart. Vår alldeles egna kanal där vi presenterade recensioner av fotbollsskor, intervjuer med fotbollsspelare och produktfilmer. Ett team skapades för att skriva artiklar om de senaste fotbollsprodukterna. Allt för att erbjuda bättre service för våra kunder och optimera köpupplevelsen.